دندانپزشکی

دندانپزشکی دیجیتال

دندانپزشکی

دندانپزشکی دیجیتال

کدام روش ایمپلنت بهتر است؟

کاشت ایمپلنت دندان یک روش جایگزینی دندان است که با استفاده از یک پیچ فلزی (ایمپلنت) به استخوان فک متصل می‌شود. ایمپلنت دندان به عنوان یک ساختار پایه استفاده می‌شود تا به پروتز دندان (تاج) یک تکیه گاه مطمئن و مستحکم بدهد.

کدام روش ایمپلنت بهتر است

روش‌های کاشت ایمپلنت دندان می‌تواند در حالت عمومی به شکل تک مرحله ای، دو مرحله ای، ایمپلنت دیجیتال و فوری (یک روزه) انجام شود.

مهمترین نکته هنگام انتخاب انواع روش کاشت ایمپلنت دندان، بررسی وضعیت استخوان و لثه و شرایط عمومی بدن هر فرد است. برای تشخیص و تعیین روش مناسب کاشت ایمپلنت، نیاز به مشاوره و بررسی توسط یک پزشک دندانپزشک متخصص دارید.

روش‌های متفاوت کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان طبق فرآیندهای متفاوتی انجام میشود که البته بر اساس نوع فرآیند مورد استفاده بخش بندی میشوند: ایمپلنت تک مرحله‌ای، ایمپلنت فرو رونده، ایمپلنت ساب پریو استیل، ایمپلنت فوری و ایمپلنت دو مرحله‌ای

ایمپلنت دندان دو مرحله‌ای

ایمپلنت دو مرحله‌ای همانطور که از اسم آن پیداست در دو مرحله انجام خواهد شد. در مرحله اول با یک عمل جراحی ایمپلنت را درون استخوان فک جایگذاری میکنند و سپس بافت لثه را با بخیه زدن میبندند. پس از گذشت حداقل ۳ ماه و حداکثر ۶ ماه برای اتصال اباتمنت و ترمیم موقت یک بخش جزئی از آن را باز میکنند.

ایمپلنت دندان فرو رونده

ایمپلنت فرو رونده یکی از رایج‌ترین روش‌های کاشت ایمپلنت دندان است که در این روش نیز ایمپلنت درون استخوان فک قرار میگیرد. این روش از ایمپلنت دندان جایگزینی برای بریج دندان و دندان مصنوعی است. این روش شامل انواع مختلفی چون: پیچی (رزوه‌دار)، استوانه‌ای (صاف) یا تیغه‌دار است.

ایمپلنت دندان تک مرحله‌ای

در روش ایمپلنت دندان تک مرحله‌ای یک ایمپلنت بلند درون استخوان فک قرار داده میشود و سپس آن را بخیه میزنند پس از آنکه لثه را بخیه زدند بافت لثه بالای ایمپلنت با بافت لثه هم سطح میشود و در نهایت بالای ایمپلنت قابل مشاهده است و پس از آنکه چند ماه از کاشت گذشت و بهبودی کامل حاصل شد باید اباتمنت و روکش موقت را بدون آنکه جراحی انجام شود روی ایمپلنت نصب شود. در این روش دیگر نیاز به مرحله دوم جراحی نیست. حداقل ۳ الی ۶ ماه زمان کافی نیاز است تا ایمپلنت کاشت شده به استخوان فک به صورت قوی و مستحکم جوش بخورد.

ایمپلنت دندان ساب پریو استیل

در روش ایمپلنت دندان ساب پریو استیل، ایمپلنت درون بافت لثه و بر روی استخوان فک قرار میگیرد به صورتی که بخشی از سر فلزی ایمپلنت دندان جهت نگهداشتن روکش بیرون‌تر است. از این روش برای عمل‌های تک مرحله‌ای ایمپلنت استفاده میشود. این نوع ایمپلنت‌ها اغلب برای نگهداشتن دندان مصنوعی برای افرادی که دارای ارتفاع کافی استخوان نیستند قابل استفاده است.
ایمپلنت دندانی فوری یا یک روزه

اغلب متخصصین ایمپلنت میتوانند در صورت دارا بودن شرایط توسط بیمار ایمپلنت را درون محل تعیین شده خود به صورت فوری و بلافاصله قرار دهند. در صورتی که بیمار واجد شرایط برای ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه باشد در زمانی که باید برای جوش خوردن ایمپلنت منتظر ماند تا بقیه عملیات را از سر گرفت صرفه جویی میشود و همه عملیات و فرآیند کاشت ایمپلنت در یک روز قابل انجام است. این روش بسیار بستگی به آناتومی استخوان ناحیه‌ای که در آن باید ایمپلنت کاشت شود، دارد. برای مثال استفاده از این روش برای مواقعی که ناحیه‌ای که دندان ندارد دارای عرض بیشتری نسبت به ایمپلنت باشد نمیتوان ایمپلنت فوری انجام داد. گاهی برای محکم بودن ایمپلنت در مکانی که قرار گرفته است نیاز است پیوند استخوان انجام شود زیرا بافت استخوانی آن بخش نرم بوده است.

یا در شرایط دیگری همچون هنگامی که بیمار در مصرف سیگار پیشرو است میتوان گفت به دلیل بالا رفتن نیکوتین خون بیمار در خون رسانی ساخت عروق ریز در اطراف ناحیه ایمپلنت دندان بیمار جهت جوش خوردن مستحکم و یا تزریق پودر استخوان تداخلی ایجاد میشود که نمیتوان ایمپلنت فوری استفاده نمود و حتی در هنگامی که فرد متقاضی دارای دیابت کنترل نشده باشد نمیتواند از ایمپلنت یک روزه استفاده کند. این روش میتواند برای دندان‌های جلویی و دندان‌هایی که در دید بیشتری قرار دارند بعنوان ایمپلنت دندان جلو استفاده شوند.
روش ایمپلنت دندان کوتاه

کاشت ایمپلنت دندان کوتاه (MDI)، جزئی و باریک است. این مدل ایمپلنت‌ها اندازه‌ای کوچک‌تر از مدل‌های رایج ایمپلنت‌های دندانی دارند. آن‌ها به‌وسیله تکنیک‌های کم تهاجمی در جای خود گذاشته می‌شوند و در درجه نخست برای ثابت شدن پروتز پایین فک مورداستفاده قرار می‌گیرند.

روش ایمپلنت دندان All-on-4

All-on-4 راهی برای کاشت دندان برای جانشینی دندان‌های فک بالا یا کل فک به‌صورت یک قوس کامل است. در این روش برای همه فک میزان چهار ایمپلنت دندان در استخوان قرار داده می‌شود و پیوند استخوان در آن انجام نمی‌گیرد.

برای قرارگیری از جوش‌های به خصوصی استفاده می‌شود به‌طوری‌که می‌توان یک دسته ناپایدار از دندان‌های جانشین را در یک روز جای گذاشت.

تا وقتی‌که بافت لثه بهبود یابد، از یک رژیم غذایی اصلاح‌شده پیروی کنید تا ایمپلنت‌ها بااستخوان طبیعی فک شما اتصال بخورند. پس از گذشت تقریباً شش ماه، دندان‌های جانشین همیشگی قرار می‌گیرند و توانایی ازسرگیری یک رژیم منظم را خواهید داشت.

این نوع ایمپلنت ها بیش از ۳۰ سال است که برای کاشت دندان با موفقیت انجام می‌شود. ایمپلنت دندان بهترین راه موجود برای پشتیبانی از دندان‌های جانشین و کاشتن دندان است و می‌توان گفت ایمپلنت موجب می‌شود دندان‌های تازه به شکل طبیعی احساس، شکل و کارایی داشته باشند. درصد موفقیت ایمپلنت دندان به عوامل مختلفی مانند مهارت و تجربه جراح، تکنولوژی‌های پیشرفته و اجرای صحیح عمل جراحی، سلامت عمومی بیمار و وجود استخوان کافی بستگی دارد.
با انجام ایمپلنت به‌وسیله یک متخصص ایمپلنت دندان حرفه‌ای در مسائل کاشت ایمپلنت دندان، جراحی دندان یکی از امن‌ترین و قابل پیش‌بینی‌ترین راه‌ها در مبحث دندان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد