دندانپزشکی

دندانپزشکی دیجیتال

دندانپزشکی

دندانپزشکی دیجیتال

انواع کامپوزیت دندان و معرفی بهترین آن

دندانپزشکان برای رفع بسیاری از مشکلات دندانی از انواع مدل کامپوزیت دندان استفاده می کنند. کامپوزیت ونیر یکی از انواع روکش های دندانی است که در دندانپزشکی زیبایی نیز استفاده می شود چراکه رنگ بسیار مناسبی دارد و می تواند ظاهری مناسب را به دندان ها ببخشد.

هر یک از انواع کامپوزیت دندان ویژگی های خاص خود را دارد. در واقع کامپوزیت دندان در خواص بیولوژیکی، عملکردی و زیبایی ساختار دندان متفاوت هستند. انواع کامپوزیت دندان می توانند برای مدت زمانی طولانی دوام داشته باشند اما باید مراقبت های بعد از آن را جدی بگیرید. در ادامه با انواع مدل کامپوزیت دندان به طور مفصل آشنا می‌شویم.

انواع مدل کامپوزیت دندان از نظر ساختار نیز تفاوت هایی دارند و به همین دلیل است که کیفیت آن ها  با یکدیگر تفاوت هایی دارد و دندانپزشکان نیز با توجه به نیاز مشتری خود دست به انتخاب آن ها می زنند.

جنس کامپوزیت ها معمولا از شیشه یا سرامیک است. مواد تشکیل دهنده کامپوزیت های شیشه ای از سیلیس بلورین، دی اکسید سیلیکون، شیشه لیتیوم/ باریم-آلمینیوم و بوروسیلیکات شیشه ای شامل روی/ استرانسیم/ لیتیوم ساخته شده است.

رزین های سرامیکی نیز از اکسید زیرکونیوم ساخته شده اند. کامپوزیت ونیرها ها را بر اساس اندازه ذرات و شکل می توان در دسته بندی های زیر قرار داد:

عکس کامپوزیت دندان قبل و بعد

  • کامپوزیت های ماکروفیلد: اندازه ذرات آن ها از ۵ تا ۱۰ میکرومتر است. مقاومت مکانیکی آن ها خوب است اما در برابر سایش مقاومت خوبی ندارند.
  • کامپوزیت های میکروفیلد: میکروفیلد ها از سیلیس کلوئیدی با ذراتی به اندازه ۰.۴ میکرومتر ساخته شده اند. کار با این نوع از کامپوزیت ها بسیار ساده تر است با این حال وزن آن ها کمتر از ماکروفیلدهاست در نتیجه مقاومت مکانیکی آن ها کاهش پیدا می کند. بنابراین در جایی که باید فشار را تحمل کنند، از آن ها استفاده نمی شود.
  • کامپوزیت های هایبریدی: این کامپوزیت ها ترکیبی از کامپوزیت های میکروفیلد و ماکروفیلد استانبساط حرارتی در این نوع از کامپوزیت ها بسیار مناسب است و به همین دلیل است که در برابر ساییدگی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.
  • کامپوزیت نانوفیلد: اندازه ذرات این کامپوزیت ۲۰ تا ۷۰ نانومتر است. ذرات نانو از واحدهای نانو تشکیل می شود و به عنوان واحد کل عمل می کنند. آن ها دارای مقاومت مکانیکی بالا هستند در نتیجه در برابر ساییدگی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند. نکته بسیار مهم در رابطه با آن ها آن است که به راحتی صیقل می خورند.
  • کامپوزیت های بولک: این کامپوزیت ها از ذرات سیلیس و زیرکونیای غیر تجمعی تشکیل شده اند. این مواد در برابر سایش مقاومت کمی دارند اما زمانی که به عنوان مواد پر کننده دندان مورد استفاده قرار می گیرند، می توانید اطمینان داشته باشید که ذرات غذا هرگز بین دندان های شما باقی نخواهند ماند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد