دندانپزشکی

دندانپزشکی دیجیتال

دندانپزشکی

دندانپزشکی دیجیتال

پروتز ثابت دندان چیست؟

پروتز دندان در واقع دندان‌های مصنوعی هستند که برای جایگزینی دندانهای اصلی از بین رفته به وجود آمده‌اند و به دو دسته پروتز ثابت (غیر متحرک) و پروتز متحرک تقسیم بندی می شوند. پروتز‌های دندانی میتوانند شامل همه دندان‌های موجود در یک فک باشد که معمولا ما آنها را با نام دندان مصنوعی میشناسیم و حتی این پروتز‌های دندان  میتوانند مختص به یک دندان باشند.

پروتز های ثابت مانند دندان طبیعی در دهان عمل کرده و تاج دندان آسیب دیده را تقویت می کنند. پروتز ثابت دندان می تواند یک واحد یا بیشتر باشد. از مزایای پروتزهای ثابت می توان به دوام و استحکام بالا، ماندگاری تا حدود ۲۰ سال و عدم ساییدگی و تحلیل لثه اشاره نمود. برای چک کردن انواع پروتز ثابت دندان به‌صورت دوره‌ای به دندانپزشکی سر بزنید.

مراقبت از پروتز دندان

تفاوتی نمی‌کند کدام‌یک از انواع پروتز ثابت و متحرک را جهت درمان دندان‌پزشکی به‌کار گرفته‌اید. مراقبت از این پروتزها پس از اتمام پروسه، بسیار پراهمیت است. نگهداری و حفظ بهداشت دهان و دندان موجب افزایش طول عمر پروتزهای مورد نظر شده و کیفیت استفاده و کارکرد آن‌ها را بالا می‌برد.

در این بخش قصد داریم تعدادی از این مراقبت‌های ضروری را برشمرده و به یادآوری آن‌ها بپردازیم.

  • لازم است تا چندین روز پس از ترمیم انجام شده،‌ از مصرف غذاهای خشک و سفت پرهیز کنید. پروتزها غالباً شکننده هستند و حفظ استحکام آن‌ها نیازمند مراقبت است.
  • حفظ بهداشت با استفاده از مسواک و نخ دندان ضروری است. پس از هر وعده، پروتزها را تمیز کرده و کاملاً بشورید. ماندگاری غذا بر روی پروتز،‌ از کیفیت این مواد می‌کاهد. علاوه بر این نیازی به استفاده از خمیردندان در هربار شستشو نبوده و باید از برسی بسیار نرم، مخصوص دندان‌های مصنوعی استفاده کرد. لای دندان‌ها را با کمک نخ دندان پاک کرده و از به‌جا ماندن مواد غذایی جلوگیری کنید.
  • پروتزها برای سالم ماندن نیاز به رطوبت داشته و لازم است داخل لیوانی آب با دمای محیط قرار بگیرند. در صورت عدم رسیدگی و رطوبت کافی، پروتز خشک شده و میزان شکنندگی آن بالا می‌رود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد